Inca nu au cazut toate migurile 21 Lancer! Tocmai de aceea se pune tot mai des problema re re modernizarii acestora, prelugindu-le astfel "resursa" de zbor. Oare mai e ceva de modernizat la un avion vechi de peste 40 de ani? daca da, va rog sa-mi spuneti ce... Cred ca si-au facut pe deplin datoria fata de tara. Se pare ca de la o vreme aviatia noastra militara e tot mai ghinionista. La mijlocul anilor 70, eram convinsi ca vom da lovitura cu IAR 93 Vultur, un proiect ambitios si interesant de altfel; slaba motorizare ( de provenienta britanica a anilor 50), a facut din acest proiect unul relativ nereusit, insa la vremea respectiva reprezenta un salt tehnologic destul de important pentru noi si iugoslavi. Desi era un avion ce putea fi modernizat si imbunatatit, in aprilie 1998 sa hotarat retragerea lui din serviciu. In prezent, aparatele ramase la sol (nedemontate) sunt intr-o stare avansata de degradare, in lipsa unui interes real pentru conservare in bune conditii. Avionul se afla inca in seviciul activ al Serbiei si Croatiei. Romania a avut in dotare un numar de aprox. 88 avioane IAR 93.
La inceputul anilor 80 s-au facut eforturi importante pentru realizarea unui avion supersonic, integral romanesc, amintind aici IAR 95 SPEY, IAR 101, IAR S. Lipsa fondurilor si a unui motor puternic au facu ca aceste proiecte sa nu fie puse in practica. IAR 99, devenit ulterior SOIM a demonstrat ca profesionalismul inginirilor si proiectantilor nostri se afla la cele mai inalte standarde.Este un avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol, cat si misiuni de recunoastere. Dupa 1990 sa incercat aducerea lui pe piata internationala, insa din cauza unor interese obscure, nu sa reusit acest lucru. In prezent romania dispune de aproximativ 20 aparate IAR 99 Standard si SOIM, o parte din ele fiind modernizate in colaborare cu firma israeliana ELBIT SYSTEMS Ltd din Haifa. O alta poveste interesanta este cea a celebrului mig 29. Aceste aparate, (probabil in jur de 18) au fost achizitionate de Romania la inceputul anilor '90, reprezentand cele mai performante avioane din dotarea armatei romane. Totusi, costurile mari ale orelor de zbor si intretinerea aparatelor, (poate si din alte motive) au facut treptat ca aceste avioane de lupta deosebite sa ramana la sol. In anul 2000, AEROSTAR BACAU si ELBIT SYSTEMS au demarat un proiect de modernizare a mig-ului 29, rezultand Mig 29 Sniper (un singur exemplar, aflat in prezent la Muzeul Aviatiei!). Ca si altele, nici acest proiect nu a fost continuat, mig-urile 29 fiind retrase de la zbor definitiv in anul 2003. Din pacate, in momentul de fata aparatele se afla stocate la baza aeriana M. Kogalniceanu intr-o stare deplorabila. Prin 2006 sa incercat vanzarea lor catre o tara din lumea a treia. Este rusinos ca un avion de generatia 4 sta intr-un muzeu, pe cand avioane mult mai vechi au fost considerate pretabile pentru modernizare. Si asta cu ce pret? cu pretul a 500 mil. dolari si a mai multor vieti sacrificate din prostia si indolenta, sau poate interesul unora.
P.S. Mig-urile 29 aflate in dotarea F. A. R. au fost fabricate in 1985. Care este anul fabricatiei avioanelor F-16 second hand ce urmeaza a fi achizitionate de Romania?
La inceputul anilor 80 s-au facut eforturi importante pentru realizarea unui avion supersonic, integral romanesc, amintind aici IAR 95 SPEY, IAR 101, IAR S. Lipsa fondurilor si a unui motor puternic au facu ca aceste proiecte sa nu fie puse in practica. IAR 99, devenit ulterior SOIM a demonstrat ca profesionalismul inginirilor si proiectantilor nostri se afla la cele mai inalte standarde.Este un avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol, cat si misiuni de recunoastere. Dupa 1990 sa incercat aducerea lui pe piata internationala, insa din cauza unor interese obscure, nu sa reusit acest lucru. In prezent romania dispune de aproximativ 20 aparate IAR 99 Standard si SOIM, o parte din ele fiind modernizate in colaborare cu firma israeliana ELBIT SYSTEMS Ltd din Haifa. O alta poveste interesanta este cea a celebrului mig 29. Aceste aparate, (probabil in jur de 18) au fost achizitionate de Romania la inceputul anilor '90, reprezentand cele mai performante avioane din dotarea armatei romane. Totusi, costurile mari ale orelor de zbor si intretinerea aparatelor, (poate si din alte motive) au facut treptat ca aceste avioane de lupta deosebite sa ramana la sol. In anul 2000, AEROSTAR BACAU si ELBIT SYSTEMS au demarat un proiect de modernizare a mig-ului 29, rezultand Mig 29 Sniper (un singur exemplar, aflat in prezent la Muzeul Aviatiei!). Ca si altele, nici acest proiect nu a fost continuat, mig-urile 29 fiind retrase de la zbor definitiv in anul 2003. Din pacate, in momentul de fata aparatele se afla stocate la baza aeriana M. Kogalniceanu intr-o stare deplorabila. Prin 2006 sa incercat vanzarea lor catre o tara din lumea a treia. Este rusinos ca un avion de generatia 4 sta intr-un muzeu, pe cand avioane mult mai vechi au fost considerate pretabile pentru modernizare. Si asta cu ce pret? cu pretul a 500 mil. dolari si a mai multor vieti sacrificate din prostia si indolenta, sau poate interesul unora.
P.S. Mig-urile 29 aflate in dotarea F. A. R. au fost fabricate in 1985. Care este anul fabricatiei avioanelor F-16 second hand ce urmeaza a fi achizitionate de Romania?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu